Neked volt Ikarusod?



Nem, természetesen nem buszra gondoltam, hanem babakocsira....
Még 1949-ben történt, hogy három  vállalatot összevonva megalakították az Ikarus Karosszéria és Járműgyár Nemzeti Vállalatot. Mivel az egyik közülük a Repülőgépgyár Rt. volt későbbi tervekben szerepelt volna repülőgép alkatrészek gyártása is, és valójában akkoriban még hűtőberendezések is gyártásában is gondolkodtak. 

Ám ebben az időben gyatra volt az ellátás a tartós fogyasztási cikkekből, ezért aztán nagyon sok mindent készítettek. Úgy nagyjából pont a tervezetteket nem. . Röntgengéptől kezdve egészen a babakocsiig. Igen, babakocsiig...sőt, még televízió is felbukkant később a gyártógépsoron...

Eredetileg már 1951-ben megkezdődött volna a gyártás, de ekkor még nem volt elég alumínium, ezért a sorozatgyártás majd egy évvel később kezdődött meg. Viszont megérte a várakozás, mert szuperek lettek. Akkoriban még egy könnyű babakocsi, aminek felhúzható redőnye van, oldalt pedig celluloid ablakocska, még kincsnek számított.  Mély, takarható, az időjárás viszontagságaitól védi a gyermeket, és mégis kényelmesen elfér benne... Szóval ideális volt a kor színvonalát nézve - minden tekintetben...
1953-ban már húszezer darabnál tartottak, és ez csak a mélykocsi volt, mert még ötezer darab sportkocsit is gyártottak. 
Következő évben 23 ezer darabos rendelést teljesítettek a mélykocsiból, és megint ötezret a sportkocsiból. 

Ám, mivel az Ikarus inkább a faros Ikarusok gyártására akart ráállni, idővel szépen, lassan elhalt a babakocsi gyártás. Fokozatosan, mert az utolsók valamikor a hatvanas évek elején gurultak le a szalagról...
Fotó: Totalcar, Fortepan/Gál László



Kommentelési lehetőség a Magyar anzix Facebook-oldalon.
Ha szükséged van egy cikkre, mert megjelentetnéd, kérlek szintén oda írj üzenetet! Köszönöm!